Osztálypénz – az érzékeny kérdés

osztalypenzAz osztálypénzzel kapcsolatban két dolgot fontos tudni: az egyik, hogy ezzel kapcsolatban semmi nem változott, a másik, hogy valóban nem kötelező. Ahogy az iskola azt sem teheti kötelezővé, hogy tankönyvet, füzetet, írószert vagy tornaruhát vegyünk. Ha azonban egy osztály szülői közössége – ahogy ez a gyakorlatban lenni szokott – egyhangúlag megszavazta az osztálypénzt, akkor mindenkinek tartania kell magát a döntéshez.

Nem tudni, miért tartotta fontosnak a minisztérium, hogy az osztálypénz kérdését is beletegye tanév eleji kisokosába, hiszen ez azon kevés dolog egyike, amit nem forgatott fel gyökeresen, nem változtatott rajta a mostani rezsim. Talán még egy lapáttal rá akart tenni az amúgy is erősen tanárellenes hangulatra a szülők körében? Nem tudni, de mivel a téma előkerült, most igyekszünk tiszta vizet önteni a pohárba.

Az Európai Unió Alapjogi Chartájának 14. cikke rendelkezik arról, hogy a kötelező oktatásban való részvételnek ingyenesnek kell lennie. A minisztériumi kiadvány is felhívja a figyelmet arra, hogy „az intézményeknek figyelembe kell venniük azt a törvényi alapelvet, amely szerint az állami alapfokú és középfokú nevelésben-oktatásban történő részvétel Magyarországon térítésmentes, ebből kifolyólag mindenkire kötelező fizetési kötelezettséget nem írhatnak elő.”

Ebből mindössze annyi következik, hogy az iskola, az osztályfőnök nem írhatja elő az osztálypénzt. Erre évek óta nagyon ügyelnek is a tanárok. Lassan elkezdhetné a finanszírozó ugyanennyire figyelembe venni ugyanezt a rendelkezést, amikor a tanévet tervezik, és nem kényszerítenék a szülőket több tízezer forintnyi, gyakran a későbbiekben nem is használt tankönyv, munkafüzet és tanszer megvásárlására, egyenpóló beszerzésére. Ezeket ugyanis – ha előírt eszközök – az iskolának ingyenesen kell biztosítania. Taneszköz vagy tanszer megvásárlásának elmaradásából egyetlen gyereknek sem lehetne tanulmányi hátránya.

Valamennyi gyakorló iskolás szülő pontosan tudja, hogy a rengeteg iskola által előírt kiadás mellett osztálypénzre is szükség van, és ez az iskola által előírt egyéb befizetendő összegekhez képest általában elenyésző összeget jelent, ha nem szeptemberben kell befizetni – ami szintén megállapodás kérdése.

Az iskolák egy részében még a szappant és a vécépapírt is ebből vásároljuk meg. Ezeket persze a fenntartónak kellene biztosítania, de a szülők már régen beletörődtek, ha nem vesznek szappant, nem lesz mivel kezet mosni.

Számos olyan kiadás van, amit egyszerűbb és biztonságosabb egy rendszeres befizetésekből összegyűlő alapból fizetni, mint a költség felmerülésekor azonnal és egyösszegben kérni a többiektől. Ilyenek az osztálykirándulások, a színházlátogatások, az iskola által biztosított küső programok (pl. múzeumpedagógiai foglalkozás), az úszásra és vissza szállító különbusz, sok helyen pedig ebből a tanárok év végi, jelképes ajándékozását is meg szokták oldani. Hatalmas, sok helyen túldimenzionált, de valamiért nem visszaszorítható a ballagás, szalagavató és érettségi bankett ördögi köre. Ez már általános iskolában is jelentős teher lehet azóta, amióta a nyolcadikos ballagás is rongyrázássá vált.

Hosszú évek óta nem szedhetik az osztálypénz a tanárok. Általános iskolában általában az osztály szülői munkaközössége, középiskolában szintén a szülők, esetleg a diákok és a szülők közösen kezelik a pénzt. Általában két szülőt szoktak megbízni az osztálypénz kezelésével, az osztály szülői közösségének közös döntéseként. Több bank is kínál olyan, kedvező költségű bankszámlát, amit az osztálypénz gyűjtésére lehet használni. Ugyanakkor érdemes valamennyi pénzt készpénzben, egy házikasszában tartani, mert a készpénzfelvétel költségei esetleg jelentősek lehetnek. Ez a fajta pénzkezelés kizárólag bizalmi alapon működik, de a készpénz átvételét is érdemes nyugtával igazolni. Erre a nyomtatvány boltokban kapható Átvételi elismervény nyomtatvány tökéletesen alkalmas.

A problémát mindig az az egy-két szülő jelenti, akik a megállapodás ellenére nem fizetik be az osztálypénzt. A tapasztalat az, hogy azok, akiknek ez valóban anyagi terhet jelent, időben vagy késve, de be szokták fizetni a szükséges összegeket. Előfordul olyan is, aki nem tud megoldást találni, ezekre gyakran informális megoldások születnek, pl. néhány szülő összeadja a szükséges összeget, de vannak iskolák, ahol az iskolai alapítványtól lehet például osztálykirándulásra támogatást kérni.

Már az összeg meghatározásakor érdemes figyelemmel lenni azokra, akik nehezebb anyagi körülmények között élnek, de ezt nem tudják vagy nem akarják megemlíteni.

Akkor is szükség lesz osztálypénzre, ha esetleg majd minden kötelező tanszer ingyenes lesz, , mert minden normális közösségként működő osztálynak szüksége van a kötelező oktatáson túlmutató közös programokra, kalandokra, élményekre, és minden normális közösség meg fogja köszönni a tanárok egész éves munkáját egy-egy apró, kisebb értékű ajándékkal.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s