Változások a 2014/15-ös tanévtől – tankönyv, tanfelügyelet, tanév rendje, menzarendelet, külföldi iskoláztatás…

schooljail2Holnap becsengetnek. A most kezdődő tanévvel kapcsolatos legfontosabb információkat igyekeztünk itt csokorba gyűjteni. Ebben az évben kevesebb drámai változás várható az iskolákban, bár számos ponton nem működik az új rendszer, így gondok vannak a tankönyvekkel és számos iskolában nem fog működni az elektronikus napló sem. Pontosan kétszer annyi, összesen hat évfolyamot érint majd a tanszabadságot felszámoló új tanterv és újabb három évfolyamnak lesz heti 5 testnevelés órája (miközben a feltételek nem változtak, nincs elegendő tornaterem). A gyerekek egy része kísérleti alannyá válik, megjelentek a piacon az úgynevezett kísérleti tankönyvek, amelyeket gyerekeinken, élesben tesztelnek majd. Újdonságot a tanfelügyelet beindulása jelent, továbbá az, hogy tavasz óta már nem kell titokban külföldre csempészni a kint dolgozó szülőknek a gyerekeket. Örömteli hír, hogy elhalasztották az ún. menzarendelet hatálybalépését.

A legfontosabb dátumok:

A 2014/15. tanév első tanítási napja 2014. szeptember 1. /hétfő/ és az utolsó tanítási napja 2015. június 15. A tanítási napok száma száznyolcvanegy nap, a középiskolákban és szakiskolákban száznyolcvan nap. Az iskola utolsó, befejező évfolyamán az utolsó tanítási nap 2015. április 30. (kivéve a rendészeti és katonai szakközépiskolákat). A szakképző iskolák féléves, másfél éves, két és fél éves képzésben vagy keresztféléves oktatásban, egész számú tanéves képzésben részt vevő tanulók részére 2015. január 9.

Szünetek:

Az őszi szünet 2014. október 27-től 2014. október 31-ig tart. A szünet előtti utolsó tanítási nap 2014. október 22.(szerda), a szünet utáni első tanítási nap 2014. november 3. (hétfő).

A téli szünet 2014. december 22-től 2015. január 2-ig tart. A szünet előtti utolsó tanítási nap 2014. december 19.(péntek), a szünet utáni első tanítási nap 2015. január 5. (hétfő).

A tavaszi szünet 2015. április 2-től 2015. április 7-ig tart. A szünet előtti utolsó tanítási nap 2015. április 1. (szerda), a szünet utáni első tanítási nap 2015. április 8. (szerda).

Az iskola a tanítási év kezdő es befejező napjának változatlanul hagyásával más időpontban is adhat a tanulóknak szünetet, valamint a szünetek kezdő es befejező napját módosíthatja, ha a heti pihenőnapon tartott tanítási nappal ehhez a szükséges feltételeket megteremti.

A tanítási évben a nevelőtestület a tanév helyi rendjében meghatározott pedagógiai célra az általános iskolában öt, a nappali oktatás munkarendje szerint működő középfokú iskolában hat munkanapot tanítás nélküli munkanapként használhat fel, amelyből egy tanítás nélküli munkanap programjáról a nevelőtestület véleményének kikérésével az iskolai diákönkormányzat jogosult dönteni. Ehhez a jelenlegi rendszer szerint nem kell a szülői szervezet egyetértése.

(A pontos szabályozás a 35/2014. (IV.30.) EMMI rendeletben)

Tankönyv, tanszer

Az iskolák ebben az évben is csak a KELLO-n keresztül rendelhettek tankönyvet, amelyek érkezése – erről számos sajtóhír szól – komoly zökkenőkkel történik. Ráadásul a tankönyvcsekkek befizetési határidejét ismét nem igazították a tanévkezdéshez. Tavasszal nagy botrányt kavart, hogy a KLIK tankerületeinek egy része csak egy szűkített tankönyvlistáról engedett rendelni a KELLO-n keresztül. A szülők és az iskola együttműködésével természetesen továbbra is lehetőség volt közvetlenül a kiadóktól megrendelni a könyveket a teljes hivatalos tankönyvlistáról, de ezzel, eddigi információink szerint, kevés iskola élt. Így a legtöbb gyerek a már korábban említett kísérleti könyvekből vagy az állam által megvásárolt Nemzedékek Tudása (NTK) illetve Apáczai Kiadók könyveiből tanul majd.

A kísérleti könyvek az internetről ingyenesen letölthetők, a tanárok kész tanmenetet is kapnak hozzá, így nem kell foglalkozniuk saját, a diákokhoz igazított tanmenet elkészítésével sem. Az NTK-s és Apáczais könyvek használatával már bizonytalanabb a helyzet. Az állam – az egyik nagy, tankönyv-kereskedelemmel is foglalkozó cég tájékoztatása szerint – megtiltotta a két kiadónak, hogy kereskedelmi tevékenységet folytassanak. Így az új, másodikos, hatodikos és tizedikes könyveket egyelőre a pedagógusok nem tudják megvásárolni maguknak, nem tudni tehát, hogyan fogják használni azokat.

A korlátozás következtében azok a szülők is nehéz helyzetbe kerülnek, akiknek elsős vagy másodikos gyermekük van és szeretnék megvásárolni a gyerekek által használt tankönyveket, amelyek az év végén érintetlen állapotban amúgy vissza kell adni az iskola könyvtárában.

Bár elterjedt a hír, hogy változott a tanszerekkel kapcsolatos szabályozás, ez nem igaz. A korábbi szabályok és a jelenlegiek egyaránt kötelezik az iskolát, hogy előzetesen tájékoztassák a szülőket valamennyi szükséges tanszerről. Van ahol ez eddig is megtörtént, van ahol ezután sem fog. Azonos használati értékű taneszközök, tanszerek közül továbbra sem írhatja elő az iskola, hogy milyen márkájút kell beszerezni.

Tanfelügyelet

A tanév elején elindul az új tanfelügyeleti rendszer, bár teljes gőzzel csak a tanév közepén várható a beindulása. A tanfelügyelők dolga elsődlegesen az lesz, hogy megítéljék, megilleti-e a pedagógust a most automatikusan megkapott magasabb béren felül további emelés, azaz egy minősítési eljárásban magasabb kategóriába kerül-e. A szülőket ebből leginkább az érinti, hogy a tanfelügyelők órákat fognak látogatni, joguk lesz a gyereke füzeteit is átnézni.

Mivel a pedagógusok bére ismét emelkedik, nem várható, hogy az amúgy megalapozott szakmai indokok tömeges pedagógus tiltakozásokat, sztrájkot, bojkottot okoznának. Érdekes adalék ehhez az OECD nyáron megjelent tanulmánya, amely az egységesítés előtti időszakban készült felméréseket elemez, és amelyből kiderül az OECD-országok közül egyedül Magyarországon voltak elégedetlenek általában a pedagógusok azzal, hogy joguk volt megválasztani a tanítási módszereket, a tananyagot, lehetőségük volt az innovációra.

Iskoláztatás külföldön

A 2014. március 1-5én életbe lépett új Polgári Törvénykönyv végre megszüntette azt a súlyosan jogsértő, az ENSZ Gyermekjogi Egyezményével ellentétes állapotot, amely a gyerekek külföldre vételét szabályozta. A hatálybalépés óta a szülők közös döntése, hogy az iskolaköteles gyerek hol tesz eleget ennek a kötelezettségnek, a továbbiakban nincs szükség sem a Gyámhivatal hosszadalmas és megalázó eljárás utáni engedélyére, sem arra, hogy a gyerek ennek kikerülése érdekében egy magyarországi iskola magántanulója maradjon.

A becslések szerint nagyjából félmillió 18 év alatti gyermek és fiatal tanul ma külföldön, nagyrészt Európában, de sokan Észak-Amerikába vagy Ausztráliába távoztak. A hozzáférhető adatok szerint a szülők nagy része még nem mert lépni, az utolsó nyilvánosságra hozott számok szerint csak nagyjából 80 ezer gyereket írattak ki, de nem tudni, hányan éltek-élnek a lehetőséggel ezekben a napokban.

A döntéshez fontos tudni, hogy a magyar iskolarendszerből az átlépés Európa legtöbb országának iskoláiba aránylag zökkenőmentes. Mivel a tananyag sokkal kevesebb, van idő a nyelv elsajátítására. Azoknak vannak nehézségeik, akik olyan iskolába, osztályba keverednek, ahol a gyerekek nagy része külföldi, a tanár pedig egynyelvű. Több országban van lehetőség arra, hogy előzetes egyeztetés szerint a szülő egyfajta pedagógiai asszisztensként napi szinten segítse a pedagógus tantermi munkáját és persze a magyar diákok beilleszkedését. Visszafelé az út már nehezebb, a külföldi iskolák általában nem követelnek tananyag-elsajátítást, viszont olyan, demokratikus tanár-diák viszonyokat teremtenek és olyan készségfejlesztő tevékenységet folytatnak, amelyek az esetleges visszailleszkedést a mai magyar iskolába jelentősen megnehezítik. Természetesen a különbözőség és hasonlóság országonként, sőt akár régiónként illetve iskolatípusonként is változhatnak.

Menza

Idén tavasszal az eddigi ajánlások helyett rendelet született a menza szabályozásáról, hivatalosan a gyerekek egészsége érdekében, amely a gyermekétkeztetéssel foglalkozó szakemberek szerint még az eddigieknél is ehetetlenebbé tenné az iskolai étkeztetésben kínált ételeket. Ennek oka az, hogy miközben egészséges alapanyagok használatát írja elő és erősen korlátozza bizonyos összetevők, így például a só, a cukor és mindenfajta zsiradék használatát, nem emelkedett az ételek elkészítéstére fordítható összeg. A rendelet nem veszi figyelembe a magyar gyerekek ízlését, étkezési szokásait sem, a jogszabályalkotó ezen a területen sem kívánt a családdal, a szülőkkel együttműködni. Néhány közétkeztetéssel foglalkozó céget már tavasszal köteleztek a szabályok betartására, az eredmény a várakozásoknak megfelelően ehetetlen volt. A rendelet bevezetését egy nyári döntéssel elhalasztották, így a szülőknek érdemes tiltakozniuk, ha az iskola a szokottól eltérő étlapot kínál a korlátozásokra hivatkozva.

A menzarendelettel kapcsolatosan megteremtődött a lehetőség a tiltakozásra, a bevezetés további halasztásának szorgalmazására. Szülőként alapvetően el kell várnunk az iskolától, az óvodától, hogy az egészséges feltételek üdvözlendő szándéka mellett se a család szokásaival ellentétesen nevelje a gyerekeket, így ilyen változtatásoknak a családdal együttműködve kell zajlaniuk. Intő példa kell legyen az az angliai tapasztalat, amely Jamie Oliver híres egészséges menza próbálkozásának eredménye volt, nevezetesen, hogy a gyerekek otthonról hozott vagy boltban vásárolt ételeket fogyasztottak tömegesen, szülői támogatással.

A menzarendelet bevezetése változatlan formában mégis előbb-utóbb meg fog történni. A tanév eleje jó lehetőséget biztosít arra, hogy a szülők szorgalmazzák azon házirendek felülvizsgálatát, amelyek – szintén Gyermekjogi Egyezmény ellenesen – nem teszik lehetővé, hogy a gyerekek a szünetben az iskola épületéből kijöhessenek, hiszen egyre többen fogják ezt igényelni. Meg kell és lehet teremteni annak a lehetőségét is, hogy az egész nap az iskolában tartózkodó gyerekek az otthonról hozott ételt hűtőben tudják tárolni, meg tudják melegíteni és kulturált körülmények között tudják elfogyasztani.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s