Tímár Krisztina és Burka Erika – Varga Gábor-díj 2018

Hatodik alkalommal adjuk át a Varga Gábor-díjat november 20-án. Ebben az évben rendhagyó módon két olyan pedagógusnak, akiket a felterjesztő szülők együttesen javasoltak. A díjazottak, Tímár Kriszta és Burka Erika, a Budapest XVIII. kerületi Bókay Árpád Általános Iskola két pedagógusa. A szülői közösség szerint közösen végzett munkásságukkal követendő és követhető mintát nyújtanak arra, hogy milyen a szülőkkel együttműködő, velük együtt lélegző iskola. Másokkal szívesen együttműködő, sikeres gyerekeink és sikeres iskoláink úgy lesznek, ha ezt a mintát kapják otthon és az iskolában is – írják a javaslattevők. Burka Erika és Tímár Kriszta közösen végzett munkája kiemelkedő példája annak, milyen a másokkal, kollégákkal és szülőkkel szívesen és sikeresen együttműködő pedagógus. A szülők nagyra értékelik azt a hitüket és törekvésüket, hogy szülők és pedagógusok együtt segítsenek felfedezni minden gyereknek, hogy miben jó ő igazán. Az Európai Szülők Magyarországi Egyesülete örömmel adományozza a 2018. évi Varga Gábor-díjat nekik abban a reményben, hogy példát, mintát jelentenek más pedagógusok, más intézmények számára is.

A jelenleg is zajló, nyilvánvalóan bizalomra és partnerségre épülő közös munka egy meghívással kezdődött. Egy találkozóval az iskolán kívül szülők, pedagógusok és az iskolavezetés között, egy mindenki számára kényelmes helyen, ahol az iskola dolgairól lazán lehetett beszélgetni, együtt gondolkodni. Erre vonatkozott a tanári invitálás, és ezzel kezdődött a beszélgetések, viták, ötletelések sora.

Az együttműködés célja deklaráltan az volt, hogy a gyerekeket egy sikeres XXI. századi életre készítse fel a mai állami iskola realitásai, mint keretek között. Továbbgondolták a kérdést: ahelyett, hogy csak kívülről vagy felülről várnánk a változást az oktatásban, mi az, amit közösen tudnak tenni, lehetőleg azonnal? A közös megoldást a csoportos projektmunka bevezetésében látták, abban, hogy néhány napra a szokásos tanulás helyett a gyerekek kezébe kerüljön tanulásuk menedzselése, szülő-mentorok és pedagógusok segítségével. Az iskola részéről Tímár Krisztina és Burka Erika álltak az ügy élére. Ők voltak azok, akik előkészítették kollégáik – és több osztályban a szülők – között a talajt, s nem kis részük volt abban, hogy az iskola a kezdeményezés mellé állt. Még abban a tanévben 12 osztályban 280 gyerek, 60 projektben alkotott, s a biztos hátteret 70 mentorszülő nyújthatta. Az idei tanévben eddig újabb 50 önkéntes csoportos projekt valósult meg, alsó- és felső tagozaton egyaránt, ismét 280 gyerek, 22 pedagógus és 55 mentorszülő együttműködésének eredményeként. Ennek a különleges oktatási-tanulási élménynek a Közbigyó nevet adtuk. A Közbigyó projekt a legfontosabb iskolai hármasról szól: tanárok, diákok, és szülők együttműködéséről, melyben a gyerekek közösen, belső indíttatásból, valamilyen gyakorlati feladatot valósítanak meg, csoportos alkotó folyamat keretében. A Közbigyó Projekt sikeréhez elengedhetetlen volt Erika és Kriszta állhatatos munkája, amellyel segítettek kapcsolatot kiépíteni a szülők és az iskola között. Kiváló kommunikációjuk és közvetítésük minden fél között megteremtette a lehetőségét annak, hogy a Bókay-s gyerekek egy újfajta tanulási módszerrel is megismerkedjenek.

Az őszinteség, szeretet, odafigyelés, elfogadás, segítőkészség Erika és Kriszta mindennapi munkájában is megjelenik. A Varga Gábor-díjra vonatkozó jelölés elkészítésekor először csak két osztályban kérdezték a szülőket tapasztalataikról, de még így is a lehetőségeket messze túlfeszítő mennyiségű ajánló szó gyűlt össze.

Egy anyuka így írt: „Kriszta és Erika olyan közvetlen személyiségek, akiknél elmosódik az iskola és a család közötti határvonal. Az első perctől, ahogy beléptünk az iskolába, partnerként kezeltek bennünket szülőket, azt erősítve, hogy együtt – egymásért vagyunk, hiszen ez a gyermekeink érdeke… Számos kérdésben kikérik a véleményünket és mindig meghallgatják, illetve segítenek érvényesíteni a miénket, legyen szó akár más szaktanárral kapcsolatos problémáról, az osztályterem iskolán belüli elhelyezkedéséről vagy a menzával való elégedetlenségünkről. Folyamatos felénk a figyelmük: számon tartják a gyermekeink különóráit, útnak indítják őket a megfelelő pillanatban, felhívnak bennünket, ha bizonytalanság adódik. Minden eseményről több csatornán (üzenő füzetben, hirdető falon, e-mailben és a közösségi médián) egyszerre kommunikálnak velünk, tökéletesen alkalmazkodva az információs társadalom kihívásaihoz és a szülők egyedi igényeihez. Mindemellett folyamatosan törekszenek arra, hogy az osztályközösség a gyerekek-tanárok-szülők együttes közössége legyen. Rendszeresen szerveznek túrákat, ahová mi is, ők is családostól megyünk; a farsang, az anyák-napja, az évzáró buli olyan közösségi események, ahol mindannyian együtt vagyunk.”

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s